ניתוח קטיעת גפיים

בעבר נחשב הליך זה למסוכן, כשהתוצאה הייתה רמת תפקוד ירודה של המטופל, ואפשרויות בחירה מוגבלות בחייו. הודות לשיפורים הקיימים כיום בשיטות הטיפולים הכירורגיים, הליכי טיפול מתקדמים לאחר הניתוח, וההתפתחויות החדשות בתכניות הטיפול ובייצור התותבות, אנשים העוברים כיום הליכי קטיעת גפיים, יכולים, ברוב המקרים, לשוב לסגנון חייהם הקודם, כשהם נהנים מיכולת תפקודית כמעט זהה. יחד עם זאת, בעוד שהליך זה נתפס כיום יותר כהתחלה, ולא כסוף או כישלון, עדיין מדובר בהליך רפואי מורכב, אותו עליך להתחיל כשאתה חמוש בידע הרב ככל הניתן.

פרט למקרים בהם קטיעת גפיים מבוצעת כתוצאה ממקרה חירום רפואי, במהלכו נמצא המטופל במצב זמני המונע ממנו את היכולת להחליט בעצמו על קבלת טיפול רפואי, כל מטופל הניצב בפני הליך זה נדרש לספק הסכמה מדעת טרם ביצוע הניתוח.

עם ההסכמה לניתוח הקטיעה, תפגוש את הצוות הרפואי שידון עימך בהליך, תוך פירוט יתרונותיו והצגת הסיכונים האפשריים. לכן במהלך שלב קבלת ההחלטות, נצל את הייעוץ הניתן לך, ושאל את השאלות לגבי כל הנקודות המעוררות בך ספק.

בעוד שהניתוח ישפיע על מצבך הרפואי וצרכיך האישיים באופן ייחודי, הסעיפים הבאים במאמר זה יאפשרו לך להבין למה לצפות מביצוע ההליך.

יתרונות ניתוח קטיעת גפיים

הליך זה כרוך במספר יתרונות אפשריים:

הקלת הכאבים. קטיעת גפיים מבוצעת בדרך כלל בעקבות סיבוכי מחלת הסוכרת, מחלת כלי דם, או בעקבות טראומה פיסית שהובילה לנזק לגפה ברמה שאינה ניתנת לטיפול. עם השלמת הניתוח והתחלת תהליך ההחלמה, מטופלים רבים מדווחים על הקלה משמעותית בכאב ממנו סבלו בעקבות הגורמים שהובילו לביצוע הקטיעה.

שיפור התפקוד. מטופלים שסבלו מגפה שאינה מתפקדת, או שהתמודדו עם כאב כרוני ומגביל, נהנים משיפור בניידות ובתפקוד לאחר ביצוע הליך הקטיעה.

סיכוי נוסף לחיים. חולי סרטן או מטופלים הסובלים מזיהום כרוני, עוברים הליך קטיעה המציל את חייהם, ומונע מהזיהום אפשרות הרעלת הדם, או התפשטות הסרטן לאזורים קרובים בגוף.

סיכוני ניתוח קטיעת גפיים

לא קיים הליך כירורגי שאינו טומן בחובו סכנות, ובעוד שלא ניתן לצפות את רוב הסיבוכים, קטועים רבים מביעים חששות נפוצות:

האם ייתכנו סיבוכים כלשהם?

מעשנים או מטופלים הסובלים ממחלת הסוכרת או מחלות כלי דם, מחלות לב והפרעות אחרות בזרימת הדם, עשויים להיות  בסיכון גבוה יותר לסיבוכים או מוות מביצוע הליך קטיעת גפיים. הסיבה לכך היא הפרעה בזרימת הדם, המהווה מעמסה נוספת על הלב.

במקרים אלו, קרישי דם עלולים להשתחרר ממקום אחר בגוף ולחסום את חלל כלי הדם, כך שנמנעת אספקת חמצן לאזור מסוים בגוף, מה שמוביל למות רקמה. סיכונים אפשריים נוספים הם התקף לב או סיבוכים אחרים.

כשהליך קטיעת הגפיים מתוזמן מראש, ניתן למנוע ולהפחית גורמי סיכון אלו טרם הניתוח, באמצעות הקפדה על ירידה במשקל, הפסקת עישון וביצוע פעילות גופנית בהנחיה רפואית, לשם הפחתת גורמי הסיכון טרם הניתוח.

מה אם המנתח יקטע את הגפה הלא נכונה? בתי חולים מתנהלים בהתאם לפרוטוקולים המיועדים למניעת טעויות אלו. ובעוד שטעויות עשויות להתרחש, הצוות הרפואי מגלה ערנות מוגברת למניעתן. אם דאגה זו מטרידה את מנוחתך, בקש את המנתח להסביר לך את פעולות המנע בהן הוא נוקט על מנת למנוע תוצאות שליליות.

האם אמות תחת הרדמה? בעוד שזהו סיכון אפשרי הנובע משימוש בחומרי הרדמה, האפשרות למוות בעקבות ביצוע ההליך היא נדירה. מחקרים מצביעים על מספרים הנמוכים יותר מעשרה מקרי מוות בקרב עשרת אלפים אנשים. הרופא המרדים מנטר באופן רציף את הסימנים החיוניים שלך במהלך הניתוח, ופועל בהתאם להנחיות מבוססות על מנת למזער את הסיכון.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:
דילוג לתוכן