טיפול לאחר קטיעה

לאחר ניתוח הקטיעה מכוסה הפצע הניתוחי בתחבושות. צינור ניקוז חיצוני שיוצא מהפצע, עשוי להישאר באופן זמני, על מנת לאפשר לנוזלים להתנקז מאזור הקטיעה. טיפול זה מפחית את הנפיחות ומעודד החלמה. אם יש לך צינור ניקוז, הוא יוסר כעבור יום או יומיים לאחר הניתוח.

אנשי הצוות הרפואי מוודאים שהפצע מטופל כראוי במהלך הימים שלאחר הניתוח, ובוחנים אותו מידי יום לאיתור סימני זיהום. הצוות הסיעודי ילמד אותך כיצד לטפל בפצע בבית, לוודא שלא מתרחש זיהום, ולעצב את הגדם.

בהתאם לסוג החבישה, יתכן שניתן, ואף מומלץ, לחטא את הגדם מידי יום. רחץ את ידיך ביסודיות לפני כל מגע עם הפצע, ולאחר מכן נקה בעדינות את האזור סביב, תוך הימנעות משפשוף הפצע עצמו.

ניתן לשטוף את הפצע עם תמיסה פיזיולוגית (סליין) או חומר לחיטוי פצעים, בהתאם להוראות המנתח או הרופא האישי שלך. לאחר הניקוי, טפח בעדינות על האזור עם פיסת בד נקי ויבש עד להתייבשות העור.

ניתן להניח תחבושת רכה קשיחה למחצה או קשיחה דיה להגן על התפרים או הסיכות, לשם עיצוב הגדם וסיוע להחלמת הפצע. חבישה רכה מתבצעת באמצעות הנחת פד גזה סטרילי סביב הפצע, והיא מהודקת למקומה באמצעות רצועת חבישה שאינה דביקה הנכרכת סביב הגפה, ומאובטחת באמצעות רצועת או שרוול לחץ, לשם הפחתת נפיחות ועיצוב הגדם כך שיתאים לתותב. התחבושות הרכות ניתנות להחלפה מידי יום.

תחבושות קשות למחצה מספקות שליטה נאותה יותר בנפיחות בהשוואה לתחבושות רכות, והן מונחות על הפצע עוד בחדר הניתוח, מיד עם תום ההליך. תחבושות אלו עשויות ממשחה או חומר תרמופלסטי גמיש.

חבישה קשיחה בשלב מוקדם לאחר הניתוח מורכבת מטיח, פיברגלאס או חומר מוצק אחר, ומטרתה לתחום באופן סטרילי את העור ולהגן עליו. ניתן להשתמש בחבישה קשיחה לאחר הסרת חבישה רכה, או לבצע את החבישה בחדר הניתוח.

ברוב המקרים, החתך שבוצע בניתוח הקטיעה נסגר תוך שלושה-ארבעה שבועות ואז נוצרת צלקת. גם אם נראה שהצלקת החלימה היטב מבחוץ ונראה כי רקמת הצלקת בריאה, תהליך ריפוי הצלקת יכול להימשך זמן רב בהרבה. זה יכול לקחת עד 18 חודשים עד שהפצע יבריא לחלוטין מתחת לעור. חשוב להמשיך להקפיד על טיפול בעור הגדם באופן קבוע.

עליך להקפיד לשמור את הצלקת לחה באופן קבוע מיד לאחר הניתוח מכיוון שלרקמת הצלקת אין את היכולת לייצר שמנים משלה. מומלץ מאוד להשתמש בקרם לחות לא מבושם.

טיפול זה חשוב על מנת להבטיח כי רקמת הצלקת תישאר רכה ואלסטית ובו זמנית תהיה גמישה. זה נדרש על מנת שבעתיד תוכלו לחבוש את התותבת, מכיוון שטיפול נכון מונע התפתחות של כאבים בגדם בזמן התנועה עם התותבת, יכרו כי על הגדם יופעל לחץ רב בתוך התותבת.

טיפול בחבישה אלסטית מוקדם חשוב גם הוא על מנת לעצב לא רק את צורת הגדם אלא גם את צורת הצלקת. על חבישה אלסטית של הגדם ניתן לקרוא במאמרים הבאים:

חבישת גדם מתחת לברך | חבישת גדם מעל הברך | חבישת גדם יד

אולי יעניין אותך לקרוא גם:
דילוג לתוכן