כאבים לאחר ניתוח קטיעה

ניתוח קטיעת גפיים מתבצע תחת הרדמה, כך שלא תחווה כל תחושה במהלכו ולא תוכל להיזכר בו עם היקיצה. מיד עם תום הניתוח, ובמשך מספר ימים לאחריו, תקבל תרופות להקלת כאבים באמצעות עירוי ורידי.

בדרך כלל התרופה מבוססת על חומרים אופיואידים, או שתקבל הרדמה אפידוראלית ממושכת. הליך אפידוראלי מבוצע באמצעות החדרת צינורית אל הקרום החיצוני ביותר של עמוד השדרה, וחומר ההרדמה המוזרם דרך הצינורית חוסם את האיתותים העצביים מתחת לקו המותן. במקרים מסוימים תישקל אפשרות שימוש בחוסמי עצבים מסוגים אחרים להקלת כאבים, כשלרוב נקבע חומר הרדמה או סם מאלחש דרך צינורית הנשארת על הגוף למשך מספר ימים.

בשלב הבא, משאבת שיכוך כאבים המופעלת בשליטת המטופל, משמשת להזרמת תרופות הקלת כאבים דרך עירוי ורידי.

בהתאם למצבך האישי, יתכן שתקבל מרשמים נוספים לתרופות לשיכוך כאבים, איך אין ליטול תרופות אלו מעבר למינון שנקבע. באופן כללי, תרופות מרשם המקלות על כאבים ניתנות לשימוש במשך תקופה של עד שלושה חודשים. אם הכאב אינו חולף לאחר תקופה זו, יהיה עליך לעבור הערכה מקיפה על מנת לקבוע את מקור הכאב ולטפל בו בהתאם.

במהלך היומיים הראשונים לאחר הניתוח, רוב המטופלים מדווחים על רמת כאב הנעה בין שבע לעשר, בסולם המדורג מאחת לעשר. דרגת הכאב אמורה לצנוח לטווח הנע בין ארבע לשמונה במהלך הימים הבאים, וכעבור עשרה ימים היא יורדת אף יותר, זאת למרות שיתכן שהכאב ימשך אף חודשיים עד שלושה חודשים.

חלק מהמטופלים, כגון הסובלים מכאבים עזים הנגרמים כתוצאה מסיבוכי מחלות כלי דם, מדווחים על ירידה בדרגת הכאב לאחר ניתוח הקטיעה, ועשויים אף לסרב לקבל משככי כאבים. מנגד יעידו אחרים שהכאב גרוע מהמצופה.

חיוני להקפיד לדווח לצוות הרפואי על מידת ועוצמת הכאב, וליידע אותם באופן מיידי אודות שינויים בעוצמת הכאב, כאב מקומי פתאומי, או כאב חדש במקום שלא כאב קודם לכן. עם הבנת התסמינים, הצוות הרפואי יוכל לזהות את מקור הבעיה, ולהעניק את הטיפול הדרוש.

חשוב להבדיל בין הכאבים הפיזיים שלאחר הניתוח הקשורים לצלקת ולפצע שמחלימים ובין כאבי פאנטום.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:
דילוג לתוכן