מרכז מידע

פסיכולוגי רגשי
פסיכולוגי רגשי

פיתוח זהותך החדשה כקטוע

"הלוואי ובנקודה מסוימת, אולי שנה או שנה וחצי לאחר הקטיעה, הייתי יודעת שאובדן גפה אין פירושו עניין כזה גדול. אלא נתפס יותר כמו המשפט: "זה הנורמאלי החדש". – סוזן קוטן, קטועת רגל מעל הברך.

פיתוח זהותך החדשה לאחר הקטיעה הוא תהליך. אתה עתיד להתאבל על הגפה שנקטעה ולהתמודד עם מחשבות שליליות ומחסומים נפשיים, כהיבטים מתמשכים ומורכבים המאפיינים את בריאותך הנפשית.

אך לאן מובילים אותך רגשות אלו? מהי מטרת התהליך? אם אינך אמור לנסות לשוב לחייך "הרגילים" הקודמים, לאן אתה אמור להתקדם? יתכן שהמסע שלך התחיל עם הכחשה, המשיך לתחושת בושה, ובסופו של דבר הגיע לקבלה. אך כשאתה מגיע לחגיגת זהותך החדשה, ואינך מסתיר את אובדן הגפה או מנסה להשתוות לאנשים שגופם תקין או לעצמך כפי שהיית טרם הקטיעה, אז תדע כי השגת את היעד האולטימטיבי.

רעיון חגיגת זהותך החדשה כקטוע גפה עשוי להיות מורכב להבנה, היות ואנשים אינם נוהגים לחשוב במונחים דוגמת חגיגה, כאשר מדובר בבעיות בריאותיות. יחד עם זאת, אתה עתיד להחלים, ועדיין תהיה קטוע גפה.

ככזה, אתה מהווה חלק מקהילת קטועי הגפיים, המאופיינת בתרבות והיסטוריה, ולחברי קהילה זו יש את הזכות לחגוג את זהותם החדשה ואת המסע שעברו אשר הביאם עד הלום. לפניך מספר נקודות שיסייעו לך להתחיל לפתח ולהגדיר היבט זה של הזהות שלך.

בחירת המונחים

זהו גופך, סגנון חייך וניסיונך, ולכן יש לך את הזכות לבחור את המונחים בהם אתה מתאר את עצמך. יש לך אף את הזכות להסביר לאחרים אלו מונחים אתה מעדיף. כך, למשל, תתבקש לתאר את תחושתך לגבי מונחים כגון קטוע, מוגבל, נכה, צולע, חיגר, בעל מום, בעל יכולות אחרות ועוד. חלק ממונחים אלו עשויים להראות לך פוגעניים ביותר. אחרים אולי לא יפריעו לך, ואולי תגלה שמונח אחד או שניים אפילו מתאימים לך.

אתה יכול לבחור אם וכיצד תסייע לאנשים להבין. חלק מקטועי הגפיים משתמשים בחוש הומור המסייע לאחרים לחוש עימם בנוחות. כך, למשל, ג'וש סנדקוויסט, סופר, אתלט ודובר השראתי, יצר סרטוני יוטיוב כגון "הראפ של קטוע הגפיים", על מנת להוסיף צחוק לחייו.

יחד עם זאת, אם אינך חש בנוח עם בדיחות או מונחים מסוימים, אמור זאת לאנשים סביבך. קח את הזמן לחשוב על ההיבטים בחייך המחזקים אותך ועל ההיבטים הגורמים לך להרגיש חוסר נוחות. כיצד אתה מתייחס לגופך? כיצד אתה מרגיש ביחס למונח איבר כרות? האם יפריע לך שאנשים יבקשו לראות או לגעת בתותב שלך? האם אתה רוצה או צריך להשתמש בחניית נכים? כשאתה זקוק לסיוע, כיצד אתה מבקש אותו? גלה מה הם הגבולות שלך והמונחים בהם אתה רוצה להשתמש, על מנת להבין כיצד לתקשר עם אחרים בנושאים אלו. קח בעלות על זהותך. אתה זוכה להגדיר את עצמך.

דע את ההיסטוריה שלך

השג את הידע הדרוש הנוגע לתרבות קטועי הגפיים, באמצעות חיפוש ברשת או ביקור בספרייה. אתר קטועים מופלאים והתייחס אליהם כאל מודלים לחיקוי שהותירו אחריהם שובל בוער. מספר ספרים מצוינים, שנכתבו על ידי קטועים, או המספרים את סיפורם, כמו למשל איימי פורדי ואיימי מאלינס, העבירו הרצאות טד קצרות בהן ניתן לצפות בחינם ברשת.

נשים אלו קראו תיגר על הסטריאוטיפים ודנו ברמות הפעילות והמעורבות המאפיינות אנשים בעלי יכולת אחרת. שחקן "ילדי האנרכיה", קורט ייגר, פרץ אף הוא גבולות בעזרת הפרויקטים שהשלים בקולנוע ובטלוויזיה.

כל תרבות זקוקה לגיבורים, ואלו רק מספר שמות של קטועים שעשו היסטוריה. אם אתה מתקשה לקבל את עצמך, התחל עם קבלת חלק מסיפורם של אנשים אלו. שאל את עצמך מה יש בהם שאתה מעריץ, ובדוק האם אתה יכול לשלב את התכונות הללו בחיים שלך.

להתחבר, להתחבר, להתחבר

חיבור עם אחרים הוא חוויה מעצימה עבורך, כמו גם עבור האנשים עימם אתה מתחבר. צור קשר עם אנשים אחרים בעלי מוגבלויות בקהילה שלך או באמצעות האינטרנט. אתר האינטרנט Amputee Empowerment Partners מפעיל בחינם קהילה פרטית שמטרתה שיתוף סיפורים ועצות, או הכרת חברים חדשים.

בושה ופחד משגשגים תחת בידוד ודממה, ויצירת קשרים תסייע לך להבין עד כמה תחושותיך נורמאליות בסך הכול. אתה עשוי אף למצוא אפשרויות להתנדב כתומך, כדי לעשות את ההבדל עבור אנשים שמתמודדים עם אותם אתגרים שאתה התגברת עליהם לאחרונה.

חפש באתרי הבית של ערים גדולות הודעות המפרסמות מצעדי גאווה של אנשים עם מוגבלות, אירועים או פסטיבל סרטים, ושקול להשתתף, אם זה משהו שאתה מרגיש בנוח איתו. אם אין אירוע שמעניין אותך בסביבת מגוריך, שקול ליצור אירוע כזה בעצמך.

הרחב את רשת התמיכה מעבר לאוכלוסיית קטועי הגפיים

העובדה שאדם אחר אינו קטוע, אין פירושה שאינך יכול ללמוד ממנו או לספק לו תובנות. ביכולתך להעניק השראה לאנשים הנאבקים עם אתגרים שונים. השגת החלמה, קבלה ואהבה עצמית, אפשרית עם ביצוע צעדים, ללא קשר לרקע או למרכיבי הבעיה עימה מתמודד אדם.

מצא שיטות להשתמש בניסיונך, בתובנות ובכישוריך כדי לסייע לאחרים. חגיגת זהותך החדשה פירושה להתבונן על כל מה שהרווחת, במקום להתמקד במה שאיבדת. ביכולתך להיות תוספת בעלת ערך לכל קהילה.

בנוסף, ביכולתך להצטרף לקבוצות המתמקדות בחשיבה חיובית, כושר או דימוי גוף חיובי, גם אם הן אינן מיועדות ספציפית לקטועים או למגבלות פרטניות אחרות. מטרות קבוצות אלו הן לסייע לכל אחד.

אם אתה ממתין שייפתחו חוגי יוגה, שחייה או שיעורי גולף מיוחדים לקטועים באזור מגוריך, יתכן שתמתין לנצח. קח יוזמה. ערוך מחקר ואז נסה את זה. מותר לבצע טעויות. מותר ליפול. מותר לגייס אחרים שישתתפו בניסוי הזה איתך. אל תמתין למומחים. הפוך למומחה בעצמך באמצעות ניסוי וטעייה. זוהי השיטה בה השיגו מומחים רבים את מומחיותם.

הייה נכון ללמד

אנשים ילטשו מבטים וינעצו עיניים. לעיתים, הם ישאלו שאלות המורכבות ממילים מוזרות, או יעירו הערות חצופות ללא כוונה לפגוע. ככל שתחלופנה השנים, כך תחוש נוח יותר ויותר עם זהותך כאדם בעל מגבלה גופנית.

אך כלפי אחרים, וכלפי אנשים עימם אתה נפגש לראשונה, זהותך החדשה מסקרנת. הם יבקשו לדעת מה קרה או כיצד אתה מתפקד. לעיתים ילדים ינעצו מבטים או ישאלו שאלות כנות, והוריהם ייראו מוכי בהלה בעודם גוררים את הילדים הלאה ממך.

אנשים אינם נוטים להתמחות בשיחות הנוגעות לשונות. מדוע? סיבה אפשרית אחת היא שאנשים מבינים שמה שקרה לך, עלול בקלות לקרות להם או ליקיריהם. הם נמצאים במרחק של תאונת דרכים או אבחון אחד בלבד מלעבור את מה שאתה עברת, וזה מפחיד אותם, היות והם מכירים בעובדה שמסע זה קשה להחריד.

זה מפחיד אותם היות ואינם יודעים אם יש להם את היכולת להתגבר על אובדן כזה. לכן, במקום לגלות אמפתיה, חלקם ינהגו באופן מוזר לידך או יתרחקו ממך. יש אנשים שיגידו דברים פוגעניים כדי להבין כיצד אתה גורם להם להרגיש.

העניין הוא כזה: אינך יכול למנוע מאנשים לנעוץ עיניים ולומר משפטים שאינם מקובלים. מצב זה הוא חלק מחייך כעת. בתרבות של היום, אנשים פוחדים מפני מוות, מחלות, נכות ואובדן עצמאות. מפגש עם קטוע גפה בריא ושמח כמוך מזעזע מעט את עולמם, מאחר ורוב אמצעי התקשורת מציגים רק אנשים בגיל מסוים עם מראה מסוים כאנשים מאושרים.

בעוד שאינך יכול לשלוט בתגובה ובהתנהגות של אחרים, אתה יכול לשלוט בדרך בה אתה מגיב. האם אתה הולך להיעלב כל פעם? האם אתה הולך לכסות את עצמך ולנסות להתקבל כאדם עם גוף שלם וללא מגבלות, כדי להימנע משאלות והערות? בחירה בפעולות אלו תותיר אותך ככל הנראה עם תחושת בושה לגבי מי שאתה.

עד כמה שקשה לשמוע לפתע באמצע היום הערות פוגעניות או הערות המעידות על בורות, תמיד תוכל לקחת רגע ולבחון את רגשותיך, לנשום נשימה עמוקה, ואז לבחור ללמד. משמעות בחירה זו היא לקחת דקה ולספר לאנשים שמותר לשאול שאלות, ואז להשיב את התשובה בה השתמשת כבר מיליון פעמים בעבר.

ביכולתך אף להציב גבולות ולאכוף אותן בנועם. יתכן שאנשים ישאלו אם הם יכולים לראות את התותב או לגעת בו. אם זה גורם לך לחוסר נוחות, אתה יכול להסביר ברוגע שהתותב שלך הוא חלק מהגוף שלך ושאינך מרגיש בנוח עם הבקשה.

הסבר למבקשים שבוודאי לא היו מבקשים בקשה זו מאדם בעל גוף שלם. יתכן שתחליט שאינך מעוניין לענות על שאלות אישיות, אלא אם כן יש סיבה טובה לשאלה. יש לך את הזכות להציב גבולות. גם אם המוגבלות שלך נראית בבירור לעין, החיים שלך לא חייבים להיות מוצגים לראווה.

הקפד לטפל בעצמך

מחקרים רבים מראים שקטועים בעלי גישה לתותבות וטיפול בהם, מתפקדים טוב יותר בתחומים הפסיכולוגיים והחברתיים. כקטוע, תמיד תתבקש לגלות ערנות לצרכי הטיפול המיוחדים שלך. קבל את העובדה הזאת כעת והפוך לתומך הנלהב ביותר של עצמך. התחל לחפש אחר צוות טיפולי מצוין שיתמוך בך לאורך כל חייך. רכוש מנוי לכתבי עת לקטועים ובדוק לוחות מודעות באתרי אינטרנט כדי לעקוב אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות.

מעל הכול, שמור על עצמך. פירוש הדבר להקפיד על אכילה בריאה, להקפיד על פעילות גופנית, למצוא דרכים לפרוק מתחים, להתחבר לצד הרוחני, שכן מחקרים הראו שמדיטציה מסייעת בהקלת כל מצב, החל מכאב כרוני ועד דיכאון. עבד את רגשותיך, באמצעות כתיבת יומן, תקשורת עם חברים או עם איש מקצוע, והשתחרר ממערכות יחסים שכבר אינן משרתות אותך.

המגבלה הגופנית מהווה חלק קטן בלבד ממה שהופך אותך לאדם ייחודי ונפלא. אל תסתיר אותה, אבל גם אל תיתן לה להגדיר אותך. עשה בחירות חיוביות לעבר בריאות מיטבית וטפח את הכישרונות שלך.

אתה זוכה לבחור מידי יום מה תעשה עם החיים האלו. העז להחליט להפוך אותם לאדירים. זכור, אתה לא לבד. רבים אחרים צעדו בדרך הזו לפניך, ואחרים יישאו עיניים אליך כשתחילו במסע הזה. יתכן שתזכה לסייע למישהו אחר לגלות כיצד ייראה "הנורמאלי החדש" שלו.