מרכז מידע

בעיות עור
בעיות עור

בעיות גופניות הקשורות לקטיעת גפה: שיטות מניעה והתמודדות

אבדן גפה אחת או יותר הוא מצב העלול להציבך בסיכון מוגבר לפיתוח מספר בעיות רפואיות, כולל פציעות הנובעות משימוש יתר או תת שימוש, הפרעות בשיווי המשקל, עלייה במשקל ובעיות עוריות. למרבה המזל, עם טיפול עצמי נכון, סגנון חיים פעיל ותזונה נכונה, תוכל להימנע מרוב הבעיות הללו. פרק זה סוקר את הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר העשויות להתרחש לאחר ניתוח קטיעת גפה.

פציעות הנובעות משימוש יתר

שימוש יתר במכשירי ניידות כגון כסא גלגלים, קביים ותותבות, עלול לגרום למתיחת שרירים, נזק עצבי וכאב, כמו גם פציעות אחרות העשויות להגביר את הסיכון לפתח דלקת מפרקים. פציעות משימוש יתר עשויות להתרחש אף כשאתה מסתמך על חלק אחד בגוף, כגון היד או הרגל שנותרו, כדי לפצות על אובדן הגפה או לבצע את הפעולות שהגפה הקטועה אינה יכולה לבצע.

בעיות שימוש יתר הקשורות לאובדן גפה עליונה, עלולות להוביל לפציעות בשרירי השרוול המסובב, דלקות גידים, ולכידה עצבית, כגון תסמונת התעלה הקרפלית וצביטה עצבית בשורש כף היד או במרפק. קטועי גפיים עליונות ותחתונות עשויים לפתח בעיות גב הקשורות למאמץ, עקב דפוסי תנועה המפצים על הגפה החסרה.

מניעת פציעות הקשורות לשימוש יתר, והתמודדות עימן, מתאפשרות באמצעות שימוש שקול ונבון במכשירי הניידות שלך. קבל הדרכה מקצועית מפיזיותרפיסט ומטפל תעסוקתי, אודות אופן השימוש הנכון במכשירים, והתייעץ עם מומחה התותבות עם התעוררות החשד לבעיות אפשריות עם התותב.

ניתן להפחית את הסיכון להתרחשות פציעות נוספות באמצעות בדיקת התאמת התותב לגדם, ויישור יציב שלו. במחקר שבחן את הסיבוכים האפשריים של שימוש בתותב בטווח הרחוק, נמצא כי התאמה טובה של התותב הפחיתה בקרב קטועי רגליים את הסיכון לדלקת מפרקים ניוונית באמצעות הקפדה על איזון הכוחות הפועלים בעת הליכה, כך שיתחלקו באופן שווה בין שתי הרגליים. אם אתה חושד שהתותב שלך אינו מקובע כראוי ואינו מתאזן ישר עם הגדם ואף גורם לך לצלוע, אל תתעלם מהבעיה. קבע פגישה עם המומחה לתותבות כדי לתקן את הבעיה.

חיזוק החלק האמצעי של הגוף, שרירי הליבה, היא שיטה מצוינת נוספת המסייעת במניעת פציעות, וקיימים תרגילי ליבה רבים אותם ניתן לבצע. בקש מהפיזיותרפיסט לבנות לך תוכנית לאימון שרירי הליבה שתוכל להשלים מדי יום בבית. רוב הפיזיותרפיסטים יספקו לך גם עלון מידע שמתאר את הטכניקות הנכונות לביצוע כל תרגיל, כתזכורת זמינה.

פציעות הנובעות מתת שימוש

הליך קטיעת גפה גורם לניוון שרירי מסוים בגדם, היות וחיבורי השרירים ותצורתם השתנו. תת שימוש בגדם בעקבות ניתוח הקטיעה מחמיר את הבעיה ועשוי אף להוביל להתרחשות בעיות נוספות כגון אובדן מסת עצם ודלדול עצם, המגבירים את הפגיעות לשברי עצמות.

היות ובעיות אלו מתרחשות בגפה קטועה שאינה זוכה לשימוש מספק, ניתן למנוע בעיות אלו באמצעות הקפדה על פעילויות הדורשות שימוש יומי בגפיים, כגו פיזיותרפיה, התעמלות, אימון משקולות, השתתפות בפעילויות ספורט תחרותי ובפעילויות פנאי.

התייעץ עם הרופא, הפיזיותרפיסט והמומחה לרפואה פיסיקאלית ושיקום לגבי שיטות למניעת פציעות הנגרמות כתוצאה מתת שימוש, או התמודדות עימן. נקיטת עמדה פעילה היא אחת השיטות היעילות ביותר לשיפור תכנית הטיפול שקיבלת.

 

 

הפרעות בשווי המשקל

אובדן גפה עשוי לגרום לחוסר שיווי משקל, המגביר את הסיכון לנפילות ופציעות קשות. סיכון זה גבוה יותר במהלך הימים או השבועות הראשונים לאחר הניתוח לקטיעת גפה, כשאתה סובל עדיין מלחץ, לומד הפעלת מיומנויות חדשות ואף נוטל תרופות המשפיעות על שיווי המשקל ועל שיקול דעתך.

סוג הקטיעה שלך עשוי לתרום אף הוא לסיכון לנפילות. מחקר אודות נפילות שפורסם בשנת 2010, העוסק בהשבת שיווי המשקל, מצא כי כישורים להשבת שיווי המשקל בקרב קטועי רגליים מתחת לברך שהשתמשו בתותבות, היו טובים כמו סיכוייהם של אנשים בעלי  שתי רגליים בריאות. מחקרים אחרים הראו כי יכולת שמירת שיווי משקל בקרב קטועי רגל אחת או שתי רגליים מעל הברך, שהשתמשו בתותבות, לא הייתה טובה כפי שנמצאה בקרב קטועי רגליים מתחת לברך.

מבוגרים מעל גיל 65 נמצאים גם הם בסיכון מוגבר לנפילות, ועליהם להיזהר יותר, במיוחד מאחר והם עשויים אף לסבול מדלדול עצם ולהיות פגיעים יותר לשברי עצמות. מחקר שפורסם בשנת 2012 מצא שפעילות גופנית או פיזיותרפיה שמשפרת את הכוח ואת שיווי המשקל יכולה לעזור במניעת נפילות בקרב מבוגרים הסובלים מהפרעות בהליכה או בשיווי המשקל. תוסף ויטמין D נמצא יעיל אף  הוא לפתרון בעיה זו.

אם עברת הליך לקטיעת שתי הרגליים מעל הברך, תותבות קצרות זהות לקביים קצרים נטולי מפרקי ברכיים, מסייעות למיקוד משקל גופך במרכז, והפחתת הנטייה לאבד את שיווי המשקל וליפול. חלק מקטועי הרגליים משתמשים בתותבות אלו באופן זמני, בעוד שאחרים משתמשים בהן באופן קבוע. עזרי ניידות דוגמת מקלות הליכה, קביים, ברכיים וקרסוליים תותבות, הנשלטות באמצעות מחשב, יכולים אף הם לסייע בהגברת היציבות.

התייעץ עם הצוות הטיפולי שלך לגבי הסיכון לנפילות והשיטות למניעתן, להבטחת ביטחונך האישי. מומחה התותבות יסייע לך לבחור מרכיבים שיגבירו את יציבותך, ואם אתה סובל מבעיות שיווי משקל או מודאג לגבי נפילות, הפיזיותרפיסט ילמד אותך מספר שיטות לשמירת סיכון נמוך לנפילות ופציעות.

עלייה במשקל

היות וקטיעת גפה עלולה להגביר את הסיכון לסגנון חיים נייח שאינו פעיל, היא עשויה אף להגביר את הסיכון לעלייה במשקל. משקל עודף הוא גורם סיכון למחלות והפרעות אחרות, כולל סרטן, מחלות לב, יתר לחץ דם, שבץ וסוכרת מסוג 2.

אם אתה סובל כעת מאחת מבעיות רפואיות אלו, משקל עודף רק מחמיר את הבעיה. אם עברת קטיעה בשל סיבוכי סוכרת, למשל, משקל עודף הוא גורם סיכון לקטיעה נוספת. למניעת סיבוכים אלו, הקפד לשמור על משקל תקין באמצעות תזונה נכונה וביצוע פעילות גופנית.

בעיות עור

גירויים קלים בגדם, העשויים להיגרם כתוצאה ממגע עם תושבת התותב, עלולים לגרום לחוסר נוחות, שחיקת העור וזיהום. בדוק את עורך, ואם זיהית גירוי, טפל בו מייד. במידת בצורך, התאם את המשטח הפנימי של התושבת.

ניתן לבצע זאת באמצעות גרב או שרוול עבים או דקים יותר. אם הבעיה ממשיכה, פנה למומחה התותבות. אם אתה מבחין בסימני זיהום, כמו איזור אדמומי וכואב, פצעים, הפרשות או חום מקומי, פנה באופן מיידי לרופא לקבלת טיפול.

ניתן למנוע בעיות עור לאחר קטיעת גפה באמצעות הקפדה על היגיינה כללית נאותה, הכוללת את רחיצת הגדם באופן יומי עם סבון נוגד חיידקים או תכשירי רחצה אחרים, טיפול נכון בתותב, אשר כולל הקפדה על כך שכל מה שנוגע בעור שלך יהיה יבש ככל האפשר, ושימוש בקרם לחות כדי למנוע עור יבש או מגרד.

מגוון מוצרים לטיפוח העור זמינים להוספת לחות והגנה על הגדם. הם מסייעים אף במניעת זיהומים, וחלקם פותחו במיוחד עבור קטועי גפיים. הימנע משימוש בקרמים המכילים אחוזים גבוהים של אלכוהול או בשמים, ומרח שמן ויטמין E על הצלקות על מנת לשמור ככל הניתן על רכותן וגמישותן. התייעץ עם מומחה התותבות, הרופא או הרוקח למציאת המוצרים העובדים עבורך.

הפוך למומחה. הקפדה על טיפים אלו מונעת קטיעה. יחד עם זאת, אם איבדת רגל בשל מחלת הסוכרת, אל תסתפק בהמלצות אלו. למד את כל המידע הדרוש לטיפול במחלה כמו גם לשם מניעת קטיעה נוספת, כך שתוכל לשמור על בריאות הרגל השנייה לשארית חייך.